Jarní únava: Jak nad ní zvítězit

Celkové oslabení, malátnost, častá únava. To jsou nejčastější příznaky jarní únavy, která trápí lidstvo už od nepaměti a projevuje se právě s koncem zimy a příchodem jara. Děje se zejména z nedostatku tolik potřebného slunečního světla. Náš organismus je zároveň oslaben a vyčerpán stresem a nemocemi, jedná se o vyčerpání po fyzické i duševní stránce.

Jarní únava: Jak nad ní zvítězit

Jarní únava u dospělých

Jarní únava u dospělých probíhá intenzivněji než u dětí a její příznaky jsou znásobeny. Je to dáno zejména tím, že dospělí mají tendence tělo i mysl během zimy huntovat daleko více. Zima je většinou spojená s nezdravým jídelníčkem, vyšší konzumací alkoholu, častějším kouřením a stresovým obdobím v práci, kde je přelom roku po většinu času kritický, ať už z důvodu inventur, nejrůznějších závěrek a auditů. I z toho důvodu si přechod jarní únavy žádá více času a úsilí a zřídka stačí jen pozměnit jídelníček.

Právě i ten nelze ignorovat. Před příchodem jara je třeba zvýšit příjem vitaminů. „Na jaře by měl člověk konzumovat více ochranných látek. Není třeba si však kupovat průmyslově vyráběné vitaminy a doplňky stravy, místo toho je vhodné zvýšit příjem antioxidantů z čerstvého ovoce a zeleniny.“, radí přední výživový poradce a tvář Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra České republiky Petr Havlíček.  Zároveň s tím je důležité neoslabovat organismus kouřením a konzumací alkoholu, a naopak zvýšit frekvenci pobytu na čerstvém vzduchu a jarním slunci. Optimální je vzít si několik dnů volno a načerpat energii například na horách či jinde v přírodě.

 

Jarní únava u dětí

Ani dětem se jarní únava nevyhýbá. Nejčastěji se projevuje celkovou slabostí, nedostatkem energie, bolestmi hlavy a mrzutostí. Toto období lze podstatně zkrátit či se mu do budoucna úplně vyhnout několika činnostmi. Ideální je na konec zimy začít s otužováním, přičemž postačí postupné ochlazování na závěr ranní či večerní sprchy. Obranyschopnost organismu posílí také sauna, kterou by děti měly navštěvovat jednou týdně. Sauna totiž nejen posiluje imunitu, ale také zlepšuje náladu, kvalitu spánku a snižuje únavu.

I u dětí je samozřejmostí úprava jídelníčku. Rodiče mohou zařadit nejrůznější ovocné a zeleninové koktejly, libové maso a hlavně ryby, kterých děti dle průzkumů obecně konzumují málo. Je také potřeba dbát o to, aby se dítě pravidelně pohybovalo na čerstvém vzduchu. Naplánujte jarní výlety v přírodě nebo děti pošlete na ozdravné pobyty, které poměrně často organizují školy a školky. Na ty dokonce ZP MV ČR každoročně přispívá v rámci programu prevence pro předškolní a školní děti. Děti by se měly věnovat různým sportovním aktiviitám, které v kombinaci se správným jídelníčkem pomáhají vybudovat obranyschopnost a posilují imunitu dítěte.

Pozor však, trvá-li jarní únava delší dobu než šest týdnů. V takovém případě vám totiž tělo pravděpodobně signalizuje, že je něco špatně a příznaky není dobré podceňovat. Pokud se tedy necítíte nejlépe po dobu dvou měsíců a ani pozitivní zásahy do životosprávy nepomáhají, raději vyhledejte odborníka. Místo jarní únavy se totiž může jednat o závažnější onemocnění, které je potřeba řešit.




Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.