Umíte smysluplně trávit čas se svými dětmi?

Alarmující procento dětí tráví svůj čas ve společnosti elektronických přístrojů spíše než se svými rodiči. Chytré technologie sice v mnohém rodičovskou roli usnadňují a otevírají snadné možnosti zábavy, současně bychom však neměli zapomínat, že přemíra pasivní zábavy škodí. Ruku na srdce, kolik času se svými dětmi trávíte vy? A jak moc jsou tyto společně strávené chvilky kvalitní?

Umíte smysluplně trávit čas se svými dětmi?

Sledování televize, surfování na internetu, chatování, sociální sítě, hraní počítačových her nebo stahování aplikací pro chytré telefony a tablety. V dnešní době je řada rodičů natolik zaneprázdněná, že s nadšením vítají všechny tyto vymoženosti a rádi je svým potomkům dopřávají. Někteří mají dokonce dobrý pocit, že jim pořídili něco, s čím si mohou užívat takřka neomezený proud zábavy a zaplnit tak dlouhé večery, kdy nejsou doma nebo se svým ratolestem kvůli přílišné vytíženosti jednoduše věnovat nemohou. Jenže tento typ snadno dostupné a nenáročné zábavy má svá rizika.

Ačkoliv většina dětí proti němu sama od sebe nic nemá a často a ráda se mu oddává, průzkumy mluví jasně. Primární cíl – tedy nabídnout atraktivní činnost k ukrácení dlouhé chvíle, to sice splní, paradoxně se však takto zabavované děti z dlouhodobého hlediska necítí šťastné, naopak mohou pociťovat zmar a vnitřní prázdnotu. Radost a naplnění pak prožívají děti, které si pěstují vlastní zájmy, chodí do kroužků, hýbou se a smysluplně rozvíjejí jakoukoliv činnost, jež jim dovoluje pracovat aktivně s jejich mentální kapacitou nebo utužovat kondičku. Ať už si takovou aktivitou tříbí mysl, rozvíjejí představivost nebo se učí orientaci ve světě, vždy tak formují svou osobnost a někam se posouvají.

 

Nekonečná tvořivost a prostor pro objevování

Zvláště malým dětem je třeba dopřát dostatek volného prostoru pro objevování. Absolutní volnost je pochopitelně také na škodu, ale nebuďte přehnaně úzkoprsí a dejte své ratolesti prostor, aby získala s věcmi kolem sebe vlastní, nepřenositelnou zkušenost. Místo samých hraček kupujte dětem hry a aktivity, se kterými musí dítě ještě aktivně pracovat. Ideálně takové, které podporují společně strávené chvilky s rodiči. „Magnetické vzdělávací hry ve formě knížky Farma nebo Ulice od firmy Alexander jsou určené pro děti od 4 let. Rozvíjejí nejen jemnou motoriku a představivost, ale také probouzejí fantazii a při popisování příběhů a zlepšují vyjadřovací schopnosti. Můžete tak společně sestavit tisíce vlastních příběhů,“ říká Marcel Pech, marketingový ředitel distributora her a hraček Pexi pro Českou republiku a Slovensko.

„Obě hry obsahují magnetické pozadí, na které děti skládají obrázkové magnetky podle vzoru na kartičkách. Hra funguje i jako magnetické divadélko, kde si děti mohou také vytvářet vlastní kombinace a příběhy, které pak vypráví svým rodičům nebo učitelům. Díky magnetům jednotlivé dílky drží na podkladové desce, hra je proto vhodná i na dlouhé cesty v autě,“ doplňuje Pech.

 

Hry pro předškoláky

Jako rodiče nejlépe víte, jaký způsob hry vaše dítě baví a v jakých oblastech by se mělo posunout. V nabídce didaktických her pro předškoláky hledejte kombinaci těchto faktorů. „Vždy mějte na paměti, aby zvolená hračka byla dostatečně variabilní. Ideální totiž je, když dítě zaujme natolik, že si s ní hraje jen tak, pro radost,“ říká Marcel Pech. „Nová série naučných her pro děti Hra školou obsahuje různé hry pro děti od 2 do 5 let. Například hra Barvičky učí děti rozeznávat barvy, zlepšovat postřeh a soustředění. Díky hře Správný čas se děti zase naučí zábavnou formou poznávání hodin tím, že přiřazují kartičky ke správnému času. Tvar dílku puzzle jim napoví. Hra přirozeně rozvíjí pozorovací a kombinační schopnosti a také trénuje postřeh,“ uvádí příklady Pech.




Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.