Superpotraviny (superfoods) neboli návrat k přírodě

Superpotraviny (superfoods) neboli návrat k přírodě

Existuje spousta diskusí, které potraviny můžeme zařadit do kategorie superpotravin a které ne. Jestli jsou superpotraviny tak zázračné nebo nejsou. Vždy budou proti sobě stát dva nesmiřitelné tábory příznivců a odpůrců.

 

Když příroda pomáhá léčit

Do kategorie superpotraviny zařazujeme všechny potraviny, které jsou bohaté na vitamíny, minerály, stopové prvky, aminokyseliny, enzymy, antioxidanty, potraviny s vysokým obsahem vláknin a podobně.  Nikdo nedefinoval kolik a jakých látek mají obsahovat, abychom je mohli do této kategorie zařadit. Jedno mají však společné – neoddiskutovatelný pozitivní vliv na organismus – ať už v podobě vitamínové bomby, přírodního antibiotika, vysoké výživové hodnoty, nebo povzbuzení imunity a cévního systému.

Samozřejmě – a to je potřeba zdůraznit – tyto potraviny nejsou všemocné. Pokud má někdo zdravotní problém, měl by jej konzultovat především se svým lékařem. Pamatujme, že základem prevence je především vyrovnaná a pestrá zdravá výživa a zdravý životní styl. Superpotraviny mu v tom mohou jenom pomoci. Dnes zmíníme alespoň některé – z každého soudku ochutnáme něco.

 

Kustovnice čínská – GOJI

Kustovnice čínská – zázrak čínské medicíny

Tento zázrak čínské medicíny obsahuje až 500 krát více vitamínu C než je v pomeranči. Má vliv na snižování krevního tlaku, podporuje imunitu a zvyšuje obranyschopnost. Obsažený beta karoten má antioxidační účinky a pozitivní vliv na pokožku. Je dostupná ve formě sušených plodů jak ve standardní tak i v BIO kvalitě, nebo jako 100% šťáva. Konzumuje se v přiměřeném množství (asi hrst denně) buď přímo nebo ve smoothies, koktejlech, müsli a podobně.

 

 

 

Chia semínka

Chia semínka –jsou zdrojem vysoké energetické hodnoty

Jsou  zdrojem vysoké energetické hodnoty, bílkovin, minerálů a omega-3 mastných kyselin. Jsou silným antioxidantem. Chia semínko obsahuje 5 x více vápníku než kravské mléko, 3 x více železa než špenát, 15 x více hořčíku než brokolice, 3x více omega-3 kyselin než v sóji a 2x více draslíku než v banánech. Má velké sytící schopnosti, čímž zvyšuje objem potravy. Už v dobách Aztéků stačila jedna hrst semínka a měli energii a sílu na celý den.

Je vhodné pro diabetiky, protože stabilizuje hladinu cukru v krvi, celiaky (neobsahuje lepek). Podporuje růst svalové hmoty, protože obsahuje až 20% rostlinného proteinu. A to jsme teprve tak v polovině výčtu exkluzivních vlastností této superpotraviny.

 

 

Moruše bílá

Moruše bílá – medové ovoce s vitamínem C

Toto sladké (někdy přezdívané jako medové) ovoce s vysokým obsahem vitamínu C obsahuje také vitamín K a spoustu minerálů – železo, vápník, fosfor, draslík, hořčík a také velké množství vlákniny a bílkovin. Pro velké množství přírodních cukrů, především fruktózy a glukózy – až 50 % – jsou vhodné jako svačinka.

V čínské medicíně se bílé moruše po staletí používají k léčbě únavy a slabosti a také se v této medicíně uvádí, že prospívají ledvinám, upravují chudokrevnost, chrání srdce, posilují imunitu, zlepšují spánek či zklidňují mysl. Jsou chutné jako součást mixu sušeného ovoce a oříšků, rovněž i při přípravě různých chutných zdravých sladkostí.

 

Čaj Matcha

Vyzkoušejte čaj Matcha jako vzpruhu místo obvyklé kávy

Jedinečný práškový zelený čaj s tisíciletou historií v Číně a Japonsku. V současné době je známo asi 400 různých látek, které jsou obsaženy v čajovém listě, jsou označovány jako účinné látky – kofein, polyfenoly (taniny), flavanoly, flavonoidy, theofylin a theobromin, tuk, vosky, karoten, vitaminy C, B1, B2, B5, B10, B12, E, K, enzymy, železité sloučeniny, F, Na, Ca, Cu, Ni, Zn, stopové prvky a mnoho dalších. Má protizánětlivý účinek, zklidňuje žaludek a střeva, léčí sliznice dýchacích cest při nachlazení. Čaj Matcha je energetickou vzpruhou a může nahradit účinky kávy a podpořit tak pitný režim. Používá se na výrobu sladkých, chlazených i osvěžujících čajů, jenž jsou vhodné pro běžné pití, dále je využitelný i k ochucování jídel při pečení a vaření, výrobě zmrzliny nebo koktejlů.

 

Maca

Prášek z rozemletého kořene je znám již z dob Inků, kteří ji užívali před bojem, aby tak dosáhli síly, energii a vytrvalosti. Protein v mace obsahuje 20 aminokyselin z toho 7 esenciálních. Podle posledních výzkumů je maca bohatá na vápník, hořčík, fosfor, draslík, síru, sodík a železo, obsahuje stopové minerály jako zinek, jod, měď, selen, bismut a mangan, alkaloidy, uhlovodany, levulosa, maltosa, škroby, vitamín C, mastné kyseliny a vitamíny B1, B2, E.

Maca je velmi vhodná pro sportovce pro bohatý obsah sterolů, zrychluje regeneraci svalů, zvyšuje sílu a vytrvalost, podporuje růst svalové hmoty a spalování tuků.  Podporuje myšlení, paměť a koncentraci, působí proti stresu a únavě. Nejčastěji se používá jako přísada do jogurtů, koktejlů a smoothies.

A o dalších až příště 🙂




Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.