Vzorek není na pneumatikách jen pro okrasu a odlišení značky výrobce, ale má svou funkci. Proč si na pneumatikách hlídáme jeho hloubku?
Pozor na vzorek
Vzorek určuje vlastnosti dané pneumatiky, vhodnost pro různé povrchy i roční období. Čím méně je viditelný a tedy pneumatika více sjetá, tím méně je jízda bezpečná. Sjeté gumy kloužou, nedrží dobře na silnici a při špatném počasí mohou znamenat velký problém. Hloubku dezénu určuje zákon, není to tedy údaj, který by si každý mohl upravovat podle sebe. Vzorek pomáhá odvádět vodu nebo sněhovou břečku ze stopy pneumatiky do boku a ta pak lépe drží na silnici. Když je dezén již nízký či chybí úplně, pneumatika nestíhá správně odvádět vodu, klouže a špatně reaguje na brzdění. Zvyšuje se tak riziko smyku, aquaplaningu a problémů s ovládáním vozidla. U nás rozlišujeme zimní a letní pneumatiky, které na autě střídáme podle aktuální sezóny. Můžeme samozřejmě přezout na použité pneumatiky, ale i ty musí splňovat minimální hloubku vzorku. Ta je u zimních pneumatik stanovena na 4 milimetry a u letních na 1,6 milimetru. Pokud je vzorek nižší, ohrožujeme při jízdě sebe i ostatní a správně bychom neměli ani vyjet na silnici.
V zimě více
Na výměnu pneumatik myslete s předstihem. U nových gum je vzorek kolem 7 – 8 milimetrů u letních gum, u zimních až o dva milimetry více. Vyšší vzorek u zimních pneumatik je proto, že se na silnici setkáme nejen s vodou, ale také sněhovou břečkou či přímo sněhem a zhoršenými podmínkami, ve kterých potřebujeme fungující pneumatiku. Při běžné jízdě se pneumatiky opotřebovávají rovnoměrně, vliv má však i geometrie kol. Při jejím špatném seřízení dochází ke sjetí gum jen v jejich určité části, což výrazně zkracuje dobu, po kterou nám vydrží.
Péče o pneumatiky a jejich pravidelná kontrola nám zajistí bezpečnou jízdu a zminimalizujeme riziko případných problémů při prudkém dešti nebo sněžení.