Cílem každého obchodu by mělo nejen nabídnout široký sortiment produktů, ale také to, jak je co nejefektivněji prodat. Jakým způsobem bude obchod dané zboží vystavovat v prodejních regálech nebo na prodejní ploše, hraje velkou roli pro následné chování zákazníků.
Marketing využívá mnohé nástroje a jedním z pojmů, který využívá je „face monitoring“, který se právě zabývá sledováním podílu vystavených produktů na prodejnách. A jeho hlavní myšlenkou je co nejvhodněji seřadit veškeré zboží tak, aby vliv umístění zboží na jeho prodejnost byl co nejúčinnější.
Obchodníci se snaží občas nabízet příliš mnoho produktů, ale paradoxně tím mohou potenciální zákazníky spíše odradit, protože se v dané nabídce třeba neorientují a je pro ně těží najít to, co hledají. Je třeba vychytat tu správnou proporci. Méně vystavených modelů, znamená lepší schopnost komunikace obrazu zboží, která snižuje personální náklady. Naopak nedostatek zboží zákazníky může taktéž odradit.
Dalším problémem nebo i prohřeškem, se kterým se v některých obchodech setkáme je i nedostatečné osvětlení, chaoticky uspořádané zboží nebo i použití tvrdých materiálů regálů či podlah, které pak škodí akustice.
Regály do obchodů a jejich správné využití a rozmístění
V obchodech lze využít různé typy prezentace zboží počínaje klasickými regály, stojany nebo i drátěnými hrabacími koši podle toho, o jaký obchod se bude jednat a jaký sortiment zboží bude nabízet.
V zásadě lze hovořit o 3 základních typech prodejních regálů podle využití:
- Gondolové regály jsou oboustranné. Nejčastěji stojí uprostřed prodejny. Výhodný je oboustranný samostatně stojící regál s perforovanou stěnou, na kterou můžete snadno zavěsit nejrůznější příslušenství, jako jsou police nebo háčky. Libovolně lze regál doplníte tak, aby co nejlépe vyhovoval různorodosti zboží a sortimentu.
- Rámové regály jsou vhodné pro obchody s širokým sortimentem, třeba supermarkety.
- Přístěnné regály jsou univerzální. Stojí přichycené ke zdi a hodí se do prodejen všech velikostí.
Mezi nejčastěji používané se řadí regály do obchodů s potravinami, na které je samozřejmě kladen největší nárok. Jelikož jsou regály ve styku s potravinami, je třeba dbát na jejich čistotu zejména kvůli hygienickým předpisům.
Jak správně umístit zboží na regál kvůli zvýšení prodeje
Obecně by rozmístění výrobků po prodejně mělo být upraveno tak, aby zákazník během svého nákupu prošel pokud možno nejdelší trasu, aby tak při dodržení důslednosti a přehlednosti prodejny viděl co největší počet výrobků.
Nejčastěji využívaným způsobem je umístění zboží podobného druhu vedle sebe nebo poblíž, a hlavně umístit nejdražší zboží do výše očí! Jedná se o nejžádanější zboží z hlediska obchodníka, potřebuje jej co nejrychleji a co nejvýhodněji prodat. Proto se obvykle levnější druhy zboží umísťují do spodních pater regálů. Je to strategické proto, že prodejci předpokládají, že se nakupující nebudou chtít namáhat s hledáním zboží z hůře přístupných částí regálů či stojanů. Proto se umisťují levnější alternativy buď velmi vysoko anebo téměř u země.
Další tipy a triky prodejců na zvýšení prodeje
Podle průzkumů se většina nákupních rozhodnutí ve všech kategoriích odehrává až na prodejní ploše. Umístění produktů na prodejnách je z velké části ovlivněno dodavatelem podle obchodních podmínek, dodatečnými finančními podmínkami je obchod nucen umístit výrobky podle požadavků. Nicméně i přesto si následně každý obchod sám určuje, jakým způsobem vhodně zvýší efektivnost prodeje a jak podpoří nákupní aktivitu zákazníka.
- Prodej zboží u pokladny: je jisté, že šikovně umístěné zboží tam, kde se zákazník zdržuje, tedy při čekání u pokladny, podporuje impulzní nákup drobného zboží. Zde je poslední možnost oslovit nakupujícího nabídkou výrobků. V potravinových obchodech se jedná o žvýkačky či cukrovinky, v hobbymarketech zase například o tužkové baterie, hadříky, sirky či dezinfekční prostředky. Nejvýhodnější je sem umístit drobné levné zboží do zhruba 20 korun.
- Označení regálu pomocí poutače nebo reklamního prezentačního stojanu. To rozhodně zvýší pozornost zákazníka procházejícího kolem. Další pobídkou k nákupu může být dodatkové umístění některých produktů pomocí zvláštních stojanů, například s proutěnými koši, které umožňují poutavou prezentaci daného druhu zboží.
- Vhodné rozmístění zboží na ploše obchodu sehrává také podstatnou roli ve strategii nákupu a prodeje. Přímo u vchodu se umisťují ta největší lákadla. Jedná se o druh zboží ve slevě nebo pod cenou z důvodu nalákání zákazníka, který třeba stojí ještě před vchodem do prodejny. Naopak zboží, které je nakupováno nejčastěji – což je v případě potravin například pečivo, mléko nebo nápoje, je rozprostřeno přes celou nákupní plochu a většinou co nejdále od vchodu. Zboží je takto umístěno zejména proto, aby zákazníci při procházení obchodu z jednoho konce na druhý přihodili další zboží do nákupního košíku.
- Zboží, kterému se blíží doba spotřeby, patří dopředu: podle zásad face monitoringu se i srovnání zboží v regálu se řídí určitým řádem, který platí hlavně u potravin s krátkou dobou spotřeby, jako jsou zejména jogurty, kdy se doplňované zboží dává zásadně na konec regálu. Proto je tedy spotřebiteli přímo nabízen nejméně čerstvý kus.
- Občasné změny rozmístění jednotlivého zboží: zavedené rozmístění se také čas od času mění, a to z toho důvodu, aby zákazník při hledání potřebného zboží přihodil do košíku i něco navíc.
- Je dobré, když obchodní řetězec disponuje nabídkou několika velikostí nákupních košíků. Ovšem přeci jen z hlediska strategie se vyplatí velké nákupní vozíky. Zajišťují totiž zákazníkovi větší komfort při nakupování zboží, ale tím, že bývají hluboké, podněcují nakupujícího k větším nákupům.
Nakonec se v obchodech využívají nečekané dodatkové formy prezentace
Jedná se například o drátěné hrabací koše. Samozřejmě krásně vyrovnané produkty v kovových policích působí úhledněji, nicméně výhodou hrabacích košů je, že si zákazník může danou věc lépe prohlédnout, okamžitě vzít do ruky! Jsou proto velmi oblíbené. Drátěný koš snadno a viditelně vystaví zboží, jako jsou míče, klobouky, sportovní potřeby a spousty dalších produktů v akci!