Letní a zimní pneumatiky aneb Není pneu jako pneu

Letní a zimní pneumatiky aneb Není pneu jako pneu

Nastal čas, kdy přezouváme svá auta z letních pneumatik na zimní. Většinou to čeká naše auta příchodem prvních mrazíku. Najde se ovšem spousta hříšníků, kteří nechávají výměnu pneumatik na poslední chvíli. Někteří si dokonce myslí, že to není vůbec třeba. Jak velké jsou tedy rozdíly mezi sezónními pneumatikami a proč nám přezutí kol může zachránit život? Přečtěte si níže.

 

Pneumatiky na zimu

V zimních měsících by mělo být samozřejmostí přezutí za zimní pneumatiky již proto, že nabízejí větší rozmezí bezpečnosti, jinou hloubku dezénu pneumatiky a lepší hospodárnost při poklesu okolních teplot pod +7°C. Teplota okolí se během dne mění, proto je možné se řídit pravidlem, že doba na přezouvání nastává, když se denní teploty dlouhodobě drží kolem +10°C. Moderní zimní pneumatiky již neznají nevýhody starších dezénů a jsou plně srovnatelné s letními pneumatikami, co se týče komfortu, hluku či brzdného účinku. Používá se pro ně měkčí běhounová směs a rozdílné tvary dezénů s vysokým množstvím lamel, optimalizované pro zimní podmínky, zahrnující nejen sníh, ale i bláto či odvod vody. Proto zajišťují bezpečnější jízdu v extrémních podmínkách, a to letní pneumatiky nezaručí.

U zimních pneumatik může být nejvyšší rychlost nižší, než je maximální rychlost vozidla. Ovšem za předpokladu, že je tato maximální rychlost vyznačena viditelně v plném zorném poli řidiče, to znamená nálepkou jasně viditelnou na palubní desce. Tato maximální rychlost pneumatik nesmí být překročena.

 

Letní pneumatiky

Vlastnosti letních a zimních pneumatik jsou optimalizovány pro příslušné roční období. Proto je výběr pneumatik důležitý. Při teplotě více než 7°C je výhodnější používat letní pneumatiky, které se méně opotřebovávají při vysokých teplotách. Tvrdší běhounová směs letních pneumatik má současně lepší brzdné a jízdní vlastnosti spolu s nižším valivým odporem. Dezény letních pneumatik nepoužívají vysoké lamelace a blokové struktury jako pneumatiky zimní, ale spíše struktury směrově orientovaných či asymetrických tvarů.

 

Skladování sezónních pneumatik

Pneumatiky skladované v nevyhovujících podmínkách, nebo nesprávně uložené, mění své fyzikální vlastnosti. To vede ke zkrácení jejich životnosti. Mohou změnit své vlastnosti natolik, že se stanou nepoužitelnými. Ideální skladovací podmínky jsou popsány normou ISO 2230. Pneumatiky skladované správným způsobem ve správném prostředí si uchovají své vlastnosti prakticky nezměněné po dobu několika let. Pokud sezónní pneumatiky nepřenecháte k uskladnění u prodejce (uskladnění pneumatik – Praha) je pro vyvarování se nežádoucích deformací důležité postupovat dle doporučených profesionálních pokynů (viz norma ISO 2230).

Tedy je zřejmé, že nejen výběr, ale také výměna pneumatik je důležitá. Pokud se vám zdá každé roční přezutí dražší a dražší, tak se dají pořídit také ojeté letní či zimní pneumatiky. Dbejte na bezpečnost svou i vašich blízkých a nezapomeňte přezout své auto do sezónních pneumatik.

Zdroj: www.autoznalosti.cz




Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.