S autem, které nemá pneumatiky, bychom moc daleko nedojeli. Kdy se poprvé objevily na autě gumy a jak dlouho trvalo, než získaly dnešní vlastnosti?
Praskají a lepí
Každý vynález se vyvíjí a vylepšuje, proto většinou ty úplně první nemají s těmi finálními moc společného. Nejinak je tomu i u pneumatik, první pokusy nebyly vůbec úspěšné. S těmi dnešními, které jsou lehké, vydrží tisíce kilometrů i všechny výkyvy počasí a správná péče o pneumatiky jim navíc prodlouží životnost, se původní objevy nedají srovnat.
Skotský vědec se pokusil použít pryž z mízy stromů v Amazonii, aby v 18. století zkusil vytvořit funkční pneumatiky, pryž ale v chladu praskala a v teple naopak lepila. Po celém světě se vědci a vynálezci pokoušeli najít způsob, jak zpracovat gumu a vytvořit směs, která by byla odolná a zároveň pružná. Přidával se prach, saze a další suroviny, které měly pomoci zlepšit vlastnosti gumy. První úspěch zaznamenal v roce 1839 Charles Goodyear, když do latexu přidal síru a začal směs používat pro pneumatiky na jízdní kola a kočárky. V roce 1845 si nechal patentovat gumové pneumatiky R. W. Thomson a až roku 1888 přišel se svým patentem moderních a vzduchem plněných pneumatik J. B. Dunlop. O jeho gumy byl zájem především ve výrobě jízdních kol. Od této chvíle se pak začala psát moderní historie výroby pneumatik.
Známá jména
Majitelé aut, i když nejsou zrovna fandové motoristického sportu, si kromě jmen Dunlop, Thomson a Goodyear vybaví ještě jedno, o kterém zatím zmínka nebyla. Do historie se značka Michelin zapsala v roce 1891, kdy bratři Michelinové představili odnímatelnou pneumatiku, což velmi usnadnilo výměnu pneumatik a péči o ně. A tak i když každý z vynálezců zvolil jinou cestu, cíl měli společn. Dnes nosí jména těchto průkopníků většina pneumatik, které pro svá auta používáme, vývoj však rozhodně není u konce. Všechny firmy bez ohledu na značku stále hledají lepší složení směsi materiálu i ten nejlepší design a hloubku dezénu pro co nejlepší jízdní vlastnosti.
Dnes si můžeme vybrat z mnoha typů a značek pneumatiky vhodné přesně pro náš vůz, styl jízdy a roční období.