Začíná zimní období – doba, kdy jsou silnice ještě o něco více nebezpečné, než v ostatních částech roku. Dokonce i zkušené řidiče mohou potkat situace, se kterými nemají mnoho zkušeností. Není od věci si zopakovat teorii a ještě lepší je, vyzkoušet si kritické situace na silnici v praxi. Tedy skoro v praxi – existuje mnoho kurzů, které vám pomohou s tím, jak se v nezvyklých situacích chovat tak, aby následky byly minimální.
My vám dnes přinášíme trochu teorie. Opakování je matka moudrosti.
Co je aquaplaning?
Pojem aquaplaning označuje ztrátu kontaktu pneumatiky s povrchem vozovky. Bývá způsobem vyšší rychlostí vozidla a vrstvou vody na vozovce, kdy se před kolem zvyšuje tlak hrnoucí se vody a pneumatika se postupně zvedá z vozovky. Při dalším zvyšování rychlosti nebo výšky vodního sloupce se vodní klín dostává stále více pod pneumatiku, až ji nakonec úplně oddělí od povrchu vozovky a začne po vrstvě vody klouzat.
Jak poznat počátek aquaplaningu?
Velkým faktorem na vznik aquaplaningu je výběr pneumatik. Aquaplaning se nejčastěji objeví u předních kol. V případě předního pohonu se problém projeví náhlým nárůstem otáček motoru. Nejnebezpečnější je, vznikne-li aquaplaning na zadní nápravě. Zpočátku se zdá vše v pořádku, náhle záď vozu začne klouzat, tlačí se dopředu a vozidlo jde do smyku.
Jak se chovat při aquaplaningu?
Pokud se do této situace dostanete, je důležité pevně držet volant, vyšlápnout spojkový pedál a ubrat plyn. Nezmatkujte, nebrzděte ani nepřidávejte plyn. Vyčkejte, až se kontakt pneumatiky s vozovkou opět obnoví.
Co proti aquaplaningu dělat?
Dezén pneumatik, se kterým vám poradí v pneuservisu, musí být takový, aby byla voda co nejrychleji odváděna směrem od středu pneumatiky. Riziko aquaplaningu zvyšujete sjetými pneumatikami. Ideální rezistence vůči aquaplaningu začíná při hloubce dezénu 3 mm a více. Zákon říká, že při hloubce 1,6 mm dokáže pneumatika odvést pouhých 14% vody. Při hloubce 3 mm je to asi 30% vody ve srovnání s novou pneumatikou. Mějte tato čísla na paměti, mohou totiž zvýšit vaši bezpečnost na silnicích v jakémkoliv počasí.