Rozhodli jste se váš vztah s kávou posunout na další úroveň, máte volný kapitál, nadšení a chcete si otevřít vlastní kavárnu? Zní to jednoduše, ale kavárenství je doprovázeno hromadou překážek a otevřením to nekončí. Na co rozhodně musíte myslet, než se do nového podnikání pustíte?
1. Zákonné nároky
Otevření kavárny se zdá jako ta nejsnazší věc. Najdete fajn prostor, nakoupíte pár věcí a otevřete. Ale je nutné pamatovat, že gastronomie je v České republice obor s obrovským množstvím nařízení, restrikcí a byrokracie.
Hygienické nároky, BOZP, požární ochrana, poplatky OSA, vzdělání v oboru nebo ručitel… Je toho hodně a je dobré si sepsat všechny požadavky, které na vás stát klade, ať vás den před otevírací párty něco nepřekvapí.
2. Peníze
Otevřít si vlastní kavárnu rozhodně není záležitost o pár tisíci korunách. Pronájem nebo hypotéka na prostor je jen začátek. Je třeba počítat s časem, kdy budete kavárnu připravovat a platit vše bez výdělku. K připravování prostoru patří kromě případných rekonstrukcí také nákup nábytku, vybavení nebo prvních zásob.
Zároveň je třeba mít spočítané, kolik vůbec musíte po otevření vydělat, abyste se udrželi. První rok v gastronomii obecně nebývá extra výdělečný, jelikož je třeba poplatit původní investice a naučit zákazníky chodit. Přesto je dobré mít od začátku daný bod zlomu, pod který nemůžete jít. Je těžké si to přiznat, ale občas se vyskytnete ve špatný čas, na špatném místě nebo se špatnou nabídkou a kavárna se nerozjede, i když si to budete sebevíc přát.
3. Vybavení
Základem je profesionální kávovar a mlýnek. Plánujete nabízet 2 různé kávy na espresso? V tom případě potřebujete i 2 mlýnky. Další pak případně na filtrovanou kávu. Ty kvalitní elektrické mlýnky na kávu stojí 10, ale někdy i 60 tisíc korun.
Kávovary jsou ještě dražší. Cenově se pohybují někde mezi 100 a 300 tisíci korunami. Před tím, než se pustíte to tak velké investice, měli byste vědět, podle čeho profesionální kávovar do kavárny vybrat. Je důležité uvědomit si, jakou kávu budeme připravovat, kolik káv denně chceme na kávovaru zvládnout.
Na vybavení se rozhodně nevyplatí šetřit. Když zákazník dostane špatně připravený nápoj, nedáte mu zrovna důvod se vrátit. Existuje i možnost koupě použitého vybavení. Zde je třeba dát pozor na jeho stav – ve výsledku můžete zaplatit za neustálé opravy více, jak za nový kus. Každá hodina, kdy je kávovar porouchaný vás samozřejmě stojí také ztracené tržby.
4. Místo
Vyberte si takové místo, kde jsou potencionální zákazníci. Jestli je už v ulici 5 jiných kaváren, trh je pravděpodobně vyčerpaný. V zastrčené uličce, kde si vás lidé musí najít, se asi nevyplatí otevřít třeba provoz založený na to-go, který stojí na velkém množství procházejících lidí.
5. Něco navíc
Ve finále se i na místě, kde už 5 kaváren je, prorazit dá. Stejně tak se nemusíte uchytit tam, kde je super potenciál. Proč? Protože budete mít jen další tuctovou kavárnu a to si pak zákazníci raději dojedou do své oblíbené, kde dostanou něco extra.
To něco, co bude vaší kavárnu dělat speciální, může být cokoliv. Skvělá atmosféra, jediné pravé croissanty ve městě, jiný dort každý týden, domácí pečivo, káva z různých pražíren, insta-friendly koutky… Opravdu cokoliv!
6. Nabídka
Nabídka by měla být poctivá, to je základ. Nejlevnější trvanlivé mléko, káva od sponzora a zákusky ze ztužených tuků, na to už dnes asi nikoho neutáhnete. Důležité je mít nejen kvalitní vstupní suroviny, ale umět s nimi i pracovat.
A pak je tu také rozhodnutí, co vlastně budete v kavárně nabízet? Rozhodně byste měli mít nastavený koncept a nesnažit se každý den zaujmout 5 novými výstřelky. Rozmyslete si, jakou a kolik druhů kávy budete nabízet a jestli budete podávat třeba i alkohol nebo jiné občerstvení, než dorty. Každá položka v nabídce by měla mít význam a nezapomeňte, že se stejně nikdy nezavděčíte všem.
7. Zkušenosti
Kavárna, to si vlastně jen tak připravujete kávu, malujete do hrníčků a klábosíte se zákazníky. Nebo je tohle jen romantická představa? Před otevřením kavárny byste rozhodně měli strávit nějakou dobu za kávovarem. A tím nemyslím baristický kurz, ale opravdový provoz.
Zkušený provozovatel i barista si dokáže poradit nejen s nakupenou prací, ale i se stížnostmi a připomínkami ze strany zákazníků. Bez zkušeností máte jen těžko jistotu vysvětlit zákazníkovi, že to, co děláte, děláte, jak máte. Že espresso, které máte na mlýnku, má být kyselé nebo že mléčná pěna se dnes nešlehá centimetr vysoká.
8. Práce, práce a zase práce
Až ten čas za kávovarem strávíte, zjistíte totiž, že to obnáší hodně práce. Ráno přijdete, připravíte kavárnu, naladíte espresso a otevřete. Začnou chodit zákazníci, vy možná chvílemi nebudete stíhat a dostanete se do stresu. Nával se utiší, máte jen tak, tak čas sklidit nádobí a přijde další vlna. A takhle pořád dokola, mezitím udržujete pořádek, leštíte, co to jde, a snažíte se komunikovat se zákazníky.
Komunikace je jedna z nejdůležitějších vlastností správného baristy i provozovatele. Musíte zákazníka umět odhadnout a vědět, jak se k němu chovat. A přesto se vám může stát, že přes veškerou vaši snahu odejde nespokojený. A když má zrovna 10 lidí špatný den, vy stojíte 12 hodin na nohou, uklidíte kavárnu a zítra vás to čeká znova… Musíte tu práci mít opravdu rádi.
9. Kvalitní tým
Potřebujete zaměstnance, kteří mají dostatečné znalosti nebo zápal, ať je můžete vše potřebné naučit. Hlavně ale potřebujete fajn lidi, na které se můžete spolehnout. A kteří se na oplátku mohou spolehnout na vás. Kam se obecně vrací nejvíce zákazníků? Většinou jsou to podniky, kde je skvěle funkční tým.
Zákazník dokáže snadno vycítit atmosféru, a pokud se dobře necítí obsluha, nebude se tak cítit ani zákazník. Odpovězte si sami na otázku, kam byste se spíše vrátili: do podniku, kde dostanete dokonale připravenou kávu, ale barista se na vás sotva usměje, nebo do podniku, kde si dáte fajn kávu a barista vám dá pocit, že vás rád vidí?
10. Název a komunikace
Vymyslet chytlavý a originální název, který ještě nepoužívá v recyklované formě pět kaváren v republice. Zdá se to jako snadný krok, ale ve finále se nad ním můžete zaseknout i na několik měsíců. Když už ten název máte, ujistěte se, že vám ho nikdo nesebere.
Zaregistrujte si firmu, založte stránky na sociálních sítích, které zrovna frčí, a začněte komunikovat! Nebojte se zveřejňovat informace už při přípravách. Lidé budou mít pocit, že jsou u vašeho příběhu už od vzniku a budou se chtít přijít podívat hned po otevření. Komunikoce na sociálních sítích je dnes jeden z nejdůležitějších aspektů podnikání. Berte v potaz každý feedback, odpovídejte a sdílejte, co je nového.