Osoba lektora výrazně ovlivní kvalitu kurzu. Kde hledat takového, který přednáší srozumitelně a dovede vás už od prvního okamžiku nadchnout? A co všechno by měl umět? Dočtete se v našem článku.
Velkou roli hraje kvalifikace
Čeští lektoři cizích jazyků by měli mít vysokoškolské vzdělání pro učitelství těchto jazyků – tedy studijní kombinaci otevíranou na pedagogických a filosofických fakultách. Ideální ovšem je, pokud má lektor k této kvalifikaci alespoň několikaměsíční pobyt v zemi, jejíž jazyk chce vyučovat.
Pro rodilé mluvčí platí trochu jiné požadavky – vysokoškolské vzdělání učitelského typu, tak jak jsme na ně zvyklí u nás, v řadě jiných zemí neplatí. Například u lektorů angličtiny VŠ vzdělání, srovnatelné s našimi katedrami anglistiky, v podstatě neexistuje. Daleko důležitější je v tomto případě certifikát pro výuku angličtiny jako cizího jazyka, tedy např. kurz TEFL nebo CELTA. U všech rodilých mluvčích by takovýto kurz měl být považován za naprosté minimum, daleko větší roli zde hraje délka praxe.
Pokud chce být vzdělávací instituce skutečně školou a ne pouze agenturou zprostředkovávající praxi lektorům cizích jazyků, měla by na tyto požadavky dbát. Bohužel je v oblasti vzdělávání stále řada institucí, které na kvalitu lektorů příliš nehledí, a prvořadé je pro ně nabídnout kurzy za „super nízké ceny“. Této situaci napomáhá jednak to, že MŠMT tuto oblast v podstatě nijak nesleduje a nekontroluje, ale ještě více fakt, že výuka v oboru cizích jazyků je nyní živností volnou, a „jazykovku“ si tak může otevřít v podstatě kdokoliv. Jednou z mála institucí, která se v této oblasti aktivně snaží prosazovat a udržovat kvalitu je např. Asociace jazykových škol ČR.
Další vzdělávání lektorů
Několik institucí u nás nabízí speciální kurzy pro lektory a jejich profesní rozvoj – na některých z nich se pořádají již zmíněné kurzy CELTA. Ty jsou sice cenově poněkud náročné, ale pro české i zahraniční lektory mají velký přínos. V České republice probíhá během roku i několik učitelských konferencí, o které je velký zájem. Mezinárodní konference učitelů angličtiny pořádá například jazyková škola P.A.R.K. Velmi dobrou kvalitu si drží také semináře velkých knižních vydavatelství – jako Oxford University Press, Pearson, Macmillan či Fraus.
Jak poznat školu s opravdu kvalitním lektorským týmem?
Kvalitní jazyková škola pro své lektory sama organizuje pravidelná interní nebo alespoň externí školení. Samozřejmostí by dnes měla být ukázková výuka v libovolném kurzu nebo jasně deklarovaný přehled lektorů s délkou praxe a vzděláním. Obecně se tedy vyplatí několik vytypovaných škol navštívit a absolvovat osobní vstupní test a pohovor, které dělají právě lektoři – to mnohé napoví.