„Pleistocénní“ motivace a psychosociální důsledky akné
Důležitost a závažnost vyvstává až poté, co se přestaneme zabývat toliko kůží a začneme se zabývat celou lidskou bytostí. Základní charakteristikou lidského druhu je žití ve skupinách, které je plné vzájemných interakcí. Z evolučního hlediska máme hluboko v genech zakódovanou schopnost se ve skupině prosazovat, identifikovat nebezpečí, vybírat si partnera. V hloubi našich mozků je tedy uložena informace o tom, že člověk s hnisavými pupínky je pro sociální kontakt nevhodný. V moderní době tuto „pleistocénní“ motivaci zvládáme vůlí a rozumem. Jasně si uvědomujeme, že člověk s akné není zdrojem infekce, že sociální kontakt s ním není nebezpečný. Přesto zůstává v sociální interakci něco, co na obou stranách (jak u člověka s akné, tak i u ostatních) vyvolává jistý odstup, který vede k psychosociálním důsledkům onemocnění. Vážnost tohoto problému lze podpořit několika vědeckými studiemi.
Akné ovlivňuje sebehodnocení mladých více než body mass index jedince
Vědci v norském Oslu publikovali studii, ve které se zabývali důsledky akné na sebehodnocení mladých lidí. Podle jejich zjištění se akné ukázalo být významným jednotlivým faktorem ovlivňujícím sebevědomí mladého člověka. Toto onemocnění totiž ovlivňovalo sebepojetí bez ohledu na body mass index nebo depresivní symptomatiku.
Další výzkum osvětluje časté přehlížení důsledků akné. Prokazuje, že akné má psychologické důsledky, ale ty mnohdy nevedou k jasné psychiatrické poruše, tudíž samy o sobě jsou často přehlédnutelné.
Objevují se i studie, které poukazují na zvýšené riziko suicidálního chování u lidí s akné. Tento fakt není, naštěstí, jasně prokázaný. K sebevražednému chování může akné přispět jako jeden z mnoha faktorů. To je důvod, proč bychom měli věnovat pozornost také této závažné stránce lidského prožívání.
Socioekonomický vliv na akné není zanedbatelný
Každý zdravotní problém je i ekonomickým rizikem. To prokazuje následující fakt. Celoživotní prevalence akné v USA je 85 %, což představuje 45 milionů lidí. Ti za léčebné přípravky utratí asi 100 milionů dolarů ročně. V součtu s nepřímými náklady (snížená produktivita, ztráta práce, pracovní neschopnost) je celkový účet za akné 1 miliarda dolarů.
Je důležité zmínit také výsledky studie, která zřetelně prokázala zlepšení psychologických souvislostí akné (sebehodnocení, kvalita života) po úspěšné léčbě.
Na závěr je možné jasně konstatovat, že včasná a efektivní léčba akné pomáhá předcházet nejenom jizvám na kůži, ale také jizvám na duši.